Rendszergazda dolgozik a laptopján
Olvasási idő: 3 perc

A rendszergazdák felelősek a számítógépekért, a szerverekért és még sok olyan informatikai rendszerért, amely nélkülözhetetlen a vállalkozások napi működéséhez, és az üzleti igények folyamatos kielégítéséhez.

Sajnos rengeteg cégvezető nincsen tisztában azzal, hogy egy belsős rendszergazda alkalmazása mekkora kitettséget jelent az egész vállalkozás működésre, és hogy ez mekkora anyagi és hatékonyságbeli kockázattal járhat.

Tartalomjegyzék

A mostani bejegyzésben az egyszemélyes rendszergazda szolgáltatás rejtett rizikófaktorait vizsgáljuk meg egy kicsit közelebbről, nem megfeledkezve arról, hogy természetesen egy egyszemélyes rendszergazda is lehet kiváló szakember. Íme 7 ok, amiért ne alkalmazzunk belsős rendszergazdát:

Egy tudás, egy rendszer

Nem rég meghirdettünk egy rendszergazda állást, amire az egyik jelentkezőt azért nem vettük fel, mert elavult tudással rendelkezett, de nem a tapasztalat hiánya miatt. Az illető ugyanis 10 éve már belsős rendszergazdaként dolgozott egy cégnél, ahol semmit sem fejlődött, hiszen elegendő volt számára a meglévő tudása a vállalat által használt rendszerekhez, amik szintén nem sokat változtak.

A belsős rendszergazda dolga, hogy az adott pillanatban minden rendszer működjön, de általában sem ideje, sem szaktudása nincs a jövőbeli problémák megelőzésére és elhárítására. Ez pedig elvezet minket a következő ponthoz.

Előre tervezés hiánya

A belsős rendszergazdáknak olykor nincsen válaszuk olyan kérdésekre, hogy mennyi idő alatt állíthatók helyre a mentésből az elveszett adatok, hogy milyen lépéseket tenne az IT biztonság növelése érdekében vagy mi a protokoll egy rendszerleállás esetén.

A belsős rendszergazdák legtöbbször nem a megelőzéssel, hanem a tűzoltással foglalkoznak. A legtöbbjüknek nincs is ideje a jövőbeli fejlesztések megtervezésére, tesztelésére, a kockázatok csökkentésére és a menedzsment számára értelmezhető módon történő tájékoztatásra, sőt olykor a napi feladatok adminisztrálására sem, hiszen el vannak foglalva az operatív feladatokkal, kérések és hibák kezelésével.

Korlátozott rendelkezésre állás

Ha a céges rendszereinket egyetlen személy felügyeli, akkor az ő kiesése hatalmas kockázatot jelenthet a vállalkozás üzletmenetére és annak folytonosságára. Betegség, elfoglaltság vagy egyéb körülmények miatt kieső belsős rendszergazda hatalmas kockázatot jelent, hiszen gyakorlatilag nem lehet megoldani a helyettesítését.

Ez különösképp igaz olyan esetekben, ahol egyedi megoldásokat használ, amik megismeréséhez, megértéséhez és megváltoztatásához még a legjobb szakembereknek is hetekre lenne szüksége.

Egyedi scripteket ír, amit csak ő ért

Rengeteg cég esetében a rendszergazda a vállalatirányítási, CRM, reporting és egyéb egyedi rendszerekben különböző scripteket ír, hogy az egyes adatok mindenhonnan elérhetők legyenek. Ha ez a rendszergazda otthagyja a céget vagy nyugdíjba megy, akkor az utódjának fogalma sem lesz arról, hogy az előző rendszer hogyan működött. Hiába képzett, szorgalmas és jelent megoldást a menedzsment üzleti igényeire egy belsős rendszergazda, hatalmas kockázatot jelent a cégre.

Olyanért is ő felel, amiért nem kellene

Sok cégnél a rendszergazdák felelnek olyan folyamatokért is, amelyek normális esetben nem az ő dolguk lenne. Dolgoztunk egy olyan milliárdos árbevételű céggel, ahol egy rendszergazda felelt még a sorompóért is. Ha nem nyílt fel a sorompó, a beérkező nyersanyagok és a kimenő szállítmányok elakadtak.

A felelősségi körök leosztása nagyon fontos egy vállalat életében, hiszen a menedzsmentnek szüksége van rá, hogy tudja, ki a felelős a hibákért és ki rendelkezik megfelelő kompetenciával azok kijavítására. Ideális esetben a vállalatirányítási rendszerért sem az IT-s felel, ő csak felméri, hogy a vállalat infrastruktúrája alkalmas-e arra, hogy az adott rendszert futtassa.

A hibákért nem vállal anyagi felelősséget

Lehet egy rendszergazda bármilyen képzett, előbb-utóbb hibázni fog. Az már más kérdés, hogy egy hiba 50 ezer forintba vagy 50 millióba kerül a cégnek. De abban biztosak lehetünk, hogy a károkat nem a rendszergazda fogja rendezni.

Persze köthetünk biztosítást, de attól még nem oldódnak meg a problémák. Mi egy egész csapattal dolgozunk és még velünk is előfordult, hogy hibáztunk. Bár anyagi felelősségvállalásra szerencsére nem volt szükség, szakmai felelősségbiztosításunk rendelkezésre állt volna igény esetén. Ezt ne várjuk az egyszemélyes rendszergazda szolgáltatás esetén.

A rendszergazda jelentheti a biztonsági rést

Megesik, hogy a rendszergazdák egyetlen jelszót használnak minden eszközre és rendszerbe való bejelentkezéshez. A gyenge és több helyen felhasznált jelszavak biztonsági réseket jelentenek.

Hiszen, egyrészt egyetlen jelszó feltörésével egy egész vállalat működését is le lehet állítani. Másrészt éppen a helyettesítés hiánya miatt, előfordul, hogy a rendszergazdák másoknak is elmondják az általuk használt jelszavakat. Előfordul, hogy nincs lehetőségük, idejük vagy nem tudnak megoldani bizonyos feladatokat, így illetéktelen külső és belső munkatársak is hozzáférhetnek bizalmas adatokhoz és jogosultságokhoz.

Gravatar ehhez a szerzőhöz: Birinyi Balázs Birinyi Balázs

2 hozzászólás “7 tényező, ami megkérdőjelezi a belsős rendszergazda választását

  1. Igen, de nem.
    A jó belsős rendszergazda egy idő mulva nem rendszergazda, hanem informatikai felelőssé vedlik át.
    A fentiek egy állatorvosi lovat, egy rosszul működő/dolgozó szűk látókörű embert írnak le – adott esetben rosszul működő cégnél.
    Voltam ilyen pozícióban, ahol 3 hónap helyett 2 hét után véglegesített az igazgató. Csak azért, mert a „mikorra lesz kész?” kérdésre azt valaszoltam, „Nem tudom, megtervezem a munkát és holnap reggelre megmondom.” Na itt a feladatok elhatárolása meg a többi „apróság” is jól működött.
    Más helyen pedig állásinterjún közölték, hogy náluk a légkondi meg az égőcsere is az informatikusé – meg minden, amihez áram kell. Eddig tartott a lelkesedésem…
    Persze az anyagi felelősség rész az jogos, de a többi – az a kiválasztáson múlik. Ugyanígy a partnercéget is lehet rosszul választani.

Vélemény, hozzászólás?

Rendszergazda szolgáltatás központi hibák vészeseti vonala
Ügyfélportál belépésÜgyfélportál belépés