A költözés egy lakásból egy dolog, de az egész iroda áthelyezése számos szempontból sokkal nehezebb. Ennek oka az, hogy az informatikai eszközöket meglehetősen nehéz mozgatni, és sok olyan fontos dolog van, amit még azelőtt figyelembe kell venni, mielőtt a szerverek és egyéb hardverek költöztetésén gondolkoznánk.
Tartalomjegyzék
A nagyobb vállalkozásoknál általában az informatikai csapat felel a szerveráthelyezési folyamat megtervezéséért és végrehajtásáért, majd az áthelyezés után az üzembe helyezésért és a szerverek teszteléséért. Egy kisebb cég informatikai rendszereinek költöztetése során viszont legtöbbször magunkra vagyunk utalva.
Ebben a cikkben azt a témát tárgyaljuk, hogy hogyan lehet helyesen áthelyezni a vállalati informatikai infrastruktúrát, beleértve a fizikai szervereket, a számítógépeket és a perifériát is.
Néhány fontos kérdés a költözés szempontjából:
- Irodatér mérete, elhelyezkedése
- A szállítás biztonsága
- Adatok biztonsági mentési stratégiája és végrehajtása
- Az új IT szoba elrendezése
- Környezetvédelmi alkalmasság
- Hely más hardverberendezésekhez, például számítógépekhez, nyomtatókhoz stb.
- Szellőzés, amely megfelel a szerver követelményeinek
- Vészhelyzeti tervezés szerverkimaradás esetére
- Kommunikáció a közüzemi szolgáltatókkal és sürgősségi kapcsolatok
- A kritikus üzleti adatok védelme
- Felkészülés a váratlan hibákra
Az informatikai rendszerek költöztetése lépésekre bontva
A vállalkozás egyik telephelyről a másikra való áthelyezésének egyik legfontosabb tényezője a teljes folyamat megtervezése.
Vegyük figyelembe a következő tippeket:
- Mindig egy olyan megbízható szállító céggel szerződjünk, akik teljes felelősséget vállalnak a szállított eszközökért
- Hozzunk létre koordinált kommunikációt az informatikai osztály és a szállító cég között. Ne kockáztassuk meg a hiba lehetőségét abban az esetben, ha az egyik fél félinformációt kap a költöztetés során
- Számoljuk ki a szerver áthelyezéséhez szükséges időt
- Kérjünk pontos szállítási ajánlatot
- Biztosítsunk megfelelő hűtési környezetet
- Tervezzük meg a kábelezés folyamatát
- Találjunk megfelelő helyet az hardverekhez, mint például útválasztókhoz, szkennerekhez, hálózati csatlakozókhoz, stb.
- Állítsunk be hívásátirányítást a költöztetés során
- Ugyanazt a telefonrendszert fogjuk használni az új címen, vagy tervezünk-e a változtatásokat? Milyen típusú telefonrendszerek felelnek meg legjobban az üzleti igényeknek: KSU, PBX, VoIP?
- Ellenőrizzük, hogy nincs-e fennmaradó garancia a teljes berendezésre
- Hová szállítjuk a veszélyes hulladékokat?
- Lehetőség szerint kössünk biztosítást az eszközökre
- Készítsük elő a területet a kiszolgáló telepítésére
- Győződjünk meg arról, hogy stabil internetkapcsolatunk van az áthelyezési címen
- Állítsunk be VPN-t és szerver DNS-t
- Gondoskodjunk külön perifériáknak (monitor, egér, billentyűzet) a szerver részére is, szükség esetére
- Tervezzük meg a biztonsági eljárást vészhelyzetek esetére. Az épületből több kijáratnak kell lennie
- Jelöljünk ki egy projektmenedzsert a szerver teljes áthelyezéséhez
- Ellenőrizzük a kiszolgálók biztonsági másolatait és a virtuális eszközök összes példányát
- Alaposan vizsgáljuk meg az új szerverhelyiségeket olyan lehetséges kockázatokkal kapcsolatban, mint például a nedvesség, a mennyezetből történő szivárgás, stb.
- Az elektromos berendezések működését még a költöztetés előtt érdemes ellenőrizni. Ha a kiszolgáló áthelyezésének napján problémák merülnek fel, az rontja az üzletfolytonosságot
Szerverek költöztetése
A tervezés után elindulhat a szerverek (és egyéb eszközök) tényleges mozgatása.
Rengeteg olyan változó játszik közre a folyamatban, amelyeket bár nem tudunk befolyásolni, mégis érdemes felkészülni a legrosszabb eshetőségekre.
Készüljünk fel a működési zavarokra
Még a tökéletesen biztonságos és megfelelően kivitelezett szállítás után is jelentkezhetnek működési zavarok a szerverekben. Végezzünk helyreállítási teszteket még jóval a szállítás megkezdése előtt, hogy fel tudjunk készülni a váratlan vészhelyzetekre. Ha a szerverben az áthelyezése során adatvesztés történik, akkor a költöztetés napján szükség lehet az adatok helyreállítására.
Időben vegyük fel a kapcsolatot a szállítóival, hiszen tudniuk kell, hogy szervereket fogunk szállíttatni, Így idejük lesz reagálni, ha egy eszköz javítást igényel, vagy valami hiányzik az új helyszínen.
Győződjünk meg arról, hogy az adatok migrálása a szerverekről teljesen befejeződött, futtassuk az összes szükséges tesztet.
Szerverek becsomagolása
Csomagoljuk be az összes szerverállomást és címkézzük meg ennek megfelelően. Az is jó ötlet, ha numerikus címkéket adunk hozzá az egyes állomások csomagolásának pontos sorrendjével.
Címkézzük meg az összes kábelt és elektronikát, hogy az új helyen gyorsabban tudjuk telepíteni az informatikai eszközöket.
Ellenőrizzük, hogy a hardverek a szállítás során megfelelően rögzítve vannak-e. Ha az összes hardvert teljesen stabilan tartjuk az áthelyezés során, azzal minimalizálhatjuk a sérülések bekövetkezését.
Szerverszekrény áthelyezése
A teljes szerverszekrény áthelyezésekor vegyük figyelembe azt a tényt, hogy a legtöbb modell görgők helyett kis lábakon áll. Ha a teljes állványt meg kell döntenünk a mozgatáshoz, az a szerver megrongálódásával járhat. Ez szinte az összes régebbi típusú szervert alkalmatlanná teszi szállításra és áthelyezésre.
A modern szerverek jobb mobilitási tulajdonságokkal rendelkeznek, de gyakran még ezeket is nehéz mozgatni. Az statikus irodai elemek még inkább akadályozzák a szerverek egyik helyről a másikra történő mozgatását. Adott esetben érdemes mérlegelni teljesen új fizikai szerverek megvételét, és az adatok migrálását a korábbi szerverekből az újakba.
Összegzés
Ügyeljünk arra, hogy a lehető legátfogóbban tervezzük meg az egész költöztetési folyamatot. Ily módon sok váratlan (és valószínűleg kellemetlen) hibát tudunk idejekorán kiküszöbölni.
Ne próbáljuk mozgatni a bekapcsolt szerverszekrényeket. Azt kockáztatjuk, hogy az összes adatunk elveszik.
Ha minimalizálni szeretnénk a meghibásodás esélyét, béreljünk fel profi szakembereket a szerverek áthelyezésére.