Egy irodai dolgozó adatvesztés miatt aggódik a laptopja előtt

Adatvesztés több okból is előfordulhat, mint például merevlemez-meghibásodások, természeti katasztrófák, vírusfertőzések vagy emberi hibák folytán.

Éppen ezért nehéz előre jelezni, hogy mikor, milyen típusú és milyen mértékű katasztrófát szenvedhetnek el IT rendszereink. Másfelől viszont képesek lehetünk hatékony óvintézkedéseket tenni az ilyen események előfordulási esélyeinek csökkentése, illetve megakadályozása érdekében.


Milyen módszerekkel kerülhetjük el az üzleti rendszereink részleges vagy teljes adatvesztését?

Felismerni a lehetséges adatvesztés jeleit

Nem csak a céges rendszerünk adatok elvesztése okozhat kellemetlenségeket. A magáncélra használt levelezéseink, kapcsolataink vagy dokumentumaink elvesztése is negatív hatással lehet üzleti folyamatainkra. Emiatt szükségszerű a katasztrófa alapvető jeleinek megismerése.

Ha felismerjük a jeleket, akkor a potenciális adat katasztrófát időben észlelhetjük, így azonnali lépéseket tehetünk annak megelőzésére vagy az adatokra gyakorolt ​​hatásának csökkentésére.

Például, ha szokatlan kattogó hangokat hallunk a meghajtóból, akkor meglehet, hogy a merevlemez fizikailag sérült. Ha ezt időben észleljük és jelezzük rendszergazdánknak, azzal nagy eséllyel elkerülhető az adataink elvesztése. Vagy jelentősen növelhetjük az adatok sikeres helyreállításának esélyeit.

Felkészülni az adatvesztés eshetőségére

A cégek gyakran olyannyira nem veszik figyelembe az adatok elvesztésének a veszélyét, hogy még a legalapvetőbb IT biztonsági megoldásokra sem ruháznak be. Például a megfelelő vírusvédelemre és csupán egészen ritka esetben rendelkeznek katasztrófa helyreállítási tervvel. Az esetleges katasztrófa helyreállításának megtervezése során figyelembe kell venni a legrosszabb forgatókönyvet is.

A legrosszabb eshetőségre való felkészülés nagymértékben csökkentheti azokat a károkat, amelyek akár napokra is leállást eredményezhetnének a rendszereinkben.

Ha minden eshetőséget számba veszünk és ezt egy dokumentációba foglaljuk, azzal nem csak rövidíthetjük a leállási időt, (hiszen minden érintett tudja, hogy mit kell, és mit nem szabad tennie) de sokkal gyorsabban tudjuk helyreállítani a korábbi állapotot is.

A vállalkozások számára az adat a legfontosabb, éppen ezért elengedhetetlen az adattároló rendszerekről és hardverekről teljes leltárat készíteni, valamint részletesen leírni a helyreállítás módját is.

Megfelelő biztonsági megoldásokat alkalmazni

Mivel a virtuális fenyegetések egyre inkább elterjedőben vannak, megfelelő forrásokat és körültekintést kell fordítani az adatok védelmére, hogy távol tartsuk a vírusokat, a rosszindulatú programokat, robotokat és egyéb fenyegetéseket.

Mára már nyilvánvaló és egyben alapvető, hogy licenszelt vírusvédelmi szoftverrel kell rendelkeznünk. Továbbá az intelligens védelem mellett tisztában kell lennünk azzal, hogy honnan és milyen formában érkezhetnek támadások a számítógépekre és szerverekre.

Például a levelezések során ne kattintsunk az ismeretlen forrásból származó e-mailek gyanús linkjeire, csatolmányaira. Ha vírussal fertőződik meg a levelező rendszerünk, akkor az egész munkaállomás és minden rajta tárolt állomány, illetve a munkaállomás által elérhető, megosztott állományok és meghajtók is veszélybe kerülhetnek, sőt akár a hálózatra csatlakoztatott többi munkaállomás és egyéb eszközök is. A leggyakoribb IT kockázatokról itt olvashat (link)

Naprakész biztonsági mentést biztosítani az adatvesztés elkerüléséért

Talán nem meglepő, hogy az biztonsági mentés az adatvesztés megelőzésének egyik legfontosabb eleme. Habár az otthoni eszközeink számára elegendő lehet egy vagy két egyszerű biztonsági másolat létrehozása, a vállalkozások esetében teljesen más megoldást kell használnunk, hiszen teljesen más jellegű, méretű és formátumú állományokat kell menteni.

IT rendszereket használó cégeknek több biztonsági másolatot is javasolt készíteniük, de az mindenképp fontos, hogy „ahova mentünk” és „amit mentünk” ne egy helyen legyen.

Üzletkritikus adatok esetén egy példányt érdemes georedundáns, azaz földrajzilag független helyre menteni. Fizikai és virtuális szerverek használata esetén egyaránt fontos megfelelően tesztelt mentést biztosítani, hiszen a mentési megoldás akkor sikeres, ha a mentett állományok hiánytalanul visszaállíthatók.

A mentések beállításakor fontos megfelelő mentési gyakoriságot és kiforgási időt meghatározni. Bizonyos adatok esetében indokolt a napi mentés (pl. levelezés) az állandóan keletkező növekmény miatt, más esetben azonban elég lehet a havi mentés.

Másfelől bizonyos adatokból elegendő, ha legfeljebb 1 héttel ezelőtti verzió érhető el a mentésben, más esetben 30 napos vagy akár még régebbi verziókra is igény mutatkozhat.

Biztonsági mentési szolgáltatásunk éves rendelkezésre állása: 99,9%. A mentési folyamataink során tranzakciókezelést alkalmazunk, így minden elkészült mentésünk teljes, visszaállítható. A szolgáltatásról itt olvashat bővebben (link)

Professzionális támogatás

Még ha mindent meg is tettünk, hogy megvédjük adatainkat, léteznek olyan veszélyek, amelyek nem védhetők ki előre.

Sajnos kijelenthető, hogy 100%-os biztonság nem létezik, bármit is teszünk és bármennyit is költünk az IT biztonságra.

Az adatok elvesztése esetén nem szabad megpróbálni saját magunknak kijavítani a problémákat, különösen, ha a fizikailag sérült merevlemezekkel kapcsolatosak a károk. Ilyenkor forduljunk biztonsági mentési szakemberekhez. Napjainkra az adatok helyreállítása olyan fejletté vált, hogy legtöbbször még a látszólag elveszett adatainkat is vissza lehet szerezni.

Vélemény, hozzászólás?

Rendszergazda vészhelyzeti telefonszám
ElérhetőségekElérhetőségek