Egy üzletember megállítja a dominók eldőlését
Olvasási idő: 2 perc

Egy vállalkozás akkor lehet igazán jövedelmező, ha minél jobban felkészülünk a működését befolyásoló, külső tényezőkre. A fennakadások sokszor veszteséggel járnak, ezért szükséges energiát fektetnünk az üzletfolytonosság fenntartásába.

És hogy egészen pontosan mi az az üzletfolytonosság és mit tehetünk annak érdekében, hogy megteremtsük?

Tartalomjegyzék

Miért fontos az üzletfolytonosság?

A katasztrófák bekövetkezése olyan dolog, mely elkerülhetetlen. A legtöbben általában nem számítunk rájuk, és nem is készülünk fel arra, hogy elhárítsuk őket. Igaz ugyan, hogy a földrengéseket és árvizeket elkerülni lehetetlen, azonban kellő felkészültséggel védekezhetünk ellenük, a keletkezett kár pedig minimalizálható.

Nincs ez másképp az üzleti életben sem, hiszen bármikor jöhet egy olyan váratlan esemény, mely negatív hatást gyakorolhat vállalkozásunk működésére.

Váratlan áramingadozás, telekommunikációs problémák, adathalász támadás, vagy számítógépes vírusnak köszönhető összeomlás. Rengeteg külső tényező befolyásolhatja vállalkozásunk folyamatos és zavartalan működését, ha pedig váratlanul ér minket a baj, az nem csak anyagi szempontból lehet megterhelő. Előfordulhat akár az is, hogy a hatás végzetes csapást gyakorol cégünkre.

Abban az esetben azonban, ha a tőlünk telhető, legjobb módon megpróbálunk felkészülni a legrosszabbra, könnyedén vehetjük az akadályokat és biztosíthatjuk vállalkozásunk zavartalan, folytonos működését.

Ebben segít a megfelelő üzletfolytonossági keretrendszer megalkotása, mely főként informatikai hálózatunk megfelelő védelmén, folyamatos monitorozásán, és biztonsági mentéseink gyakoriságán és azok maradéktalan visszaállíthatóságán múlik.

Kevesen készülnek fel a bajra

Az elmúlt évek felmérései szerint a magyar vállalatok alig egyharmada rendelkezik olyan üzletfolytonossági tervvel, mely egy váratlan probléma esetén megóvhatja őket a leállástól, a fennakadásokból adódó, hirtelen kiadásoktól. Sokan gondolják ugyanis úgy, hogy velük nem történhet meg az, ami másokkal megtörtént.

Az igazság azonban az, hogy egy esetleges áramszünetre, informatikai hibára, vagy hackertámadásra senki sem számít először.

Ezek a dolgok általában csak megtörténnek, és ha nem vagyunk rájuk felkészülve, komoly anyagi károkat okozhatnak. Leállással, fennakadásokkal, vagy adatvesztéssel is járhatnak, az anyagi problémák mellett akár a cég reputációját, de akár a működését is veszélybe sodorhatják.

Az üzletfolytonossági keretrendszer kialakításának célja épp az ilyen és ehhez hasonló helyzetek hatékony kezelése.

Ez pedig a közhiedelemmel ellentétben nem csak a nagyvállalatok és pénzügyi intézmények esetében jelent kiemelkedően fontos feladatot. A megfelelő üzletfolytonosság megteremtése egy kisebb cég és középvállalkozás esetében legalább ennyire lényeges, hiszen a kisebb anyagi forrásokkal rendelkező cégek esetében a megfelelő problémakezelési stratégia hiánya végzetes is lehet.

Sokan a spóroláson buknak milliókat

A legtöbb cég esetében az üzletfolytonossági keretrendszer hiánya az anyagi források limitáltságára, valamint az elszántság hiányára vezethető vissza.

Főként a kisebb cégek tulajdonosai érzik úgy, hogy hosszabb távon nem érdemes pénzt és energiát fektetniük informatikai rendszerük megerősítésébe, az üzletfolytonosság biztosítására.

Egészen odáig persze, míg nem történik valami komolyabb probléma, és nem buknak milliós összegeket egy esetleges telekommunikációs fennakadáson, leálláson, vagy egyéb, nagyobb volumenű vállalati katasztrófán.

A probléma megoldása ilyen esetekben nem csak sok pénzbe, de rengeteg energiabefektetésbe is kerül. A tűzoltás ráadásul nem csak jóval drágább, de kevésbé hatékony megoldás is, mint a katasztrófára való, fokozatos felkészülés.

A megfelelő üzletfolytonosság biztosítja a vállalati nyugalmat

Az üzletfolytonosság megteremtése persze egyáltalán nem azt jelenti, hogy félelemben kell élnünk a cégünkre leselkedő, mindennapos veszélyektől. Egy jól működő keretrendszer sokkal inkább szolgálja a stabil biztonságérzet és nyugodt vállalati légkör megteremtését.

A katasztrófák ugyanis alapvetően elkerülhetők abban az esetben, ha cégünk előre gondolkodik, és havi szinten legalább egy minimális összeget invesztálunk az informatikai rendszerek biztonságába, adataink archiválásába, és megfelelő szakemberek alkalmazásával dolgozunk az üzletfolytonosság megteremtésén.

Gravatar ehhez a szerzőhöz: Birinyi Balázs Birinyi Balázs

Vélemény, hozzászólás?

Rendszergazda szolgáltatás központi hibák vészeseti vonala
Ügyfélportál belépésÜgyfélportál belépés