A cloudrendszerek nemcsak a munkánkat, az egész életünket meghatározzák. Akár szeretjük, akár nem, a mindennapjaink szerves részévé váltak. A legkisebbtől a legnagyobb cégekig rengetegen fordulnak a felhő szolgáltatások nyújtotta lehetőségekhez. Ugyanakkor, ahogy a világon semmi, úgy a Cloud Computing sem tökéletes. Miközben rengeteg előnye van a felhőbe mentés lehetőségének, ugyanúgy tartalmaz kockázatokat és kihívásokat, amik felett nem szabad átsiklanunk. Alábbi blogbejegyzésünkben rámutatunk ezen szolgáltatások előnyeire és hátrányaira.
Tartalomjegyzék
A felhő szolgáltatások előnyei
A Cloud Computing megkerülhetetlen technológia. Ma már szinte minden vállalat alkalmazza valamilyen szinten, hogy leváltsa a klasszikus adattárolási megoldásait. A felhőalapú szolgáltatásoknak több típusa van: lehet nyilvános, magán, vagy hibrid. Ezekről egy korábbi blogbejegyzésünkben már részletesebben írtunk, ahogy a cloudrendszerek előnyeiről is. Nézzünk meg most néhány új pontot, miért érdemes igénybe venni a felhő alapú szolgáltatásokat.
- Költséghatékonyság: az egyik legfőbb oka annak, hogy a vállalatok felhőbe mentik az adataikat, hogy ebben az esetben nem szükséges saját fizikai szerver megvásárlása. Ezzel a megoldással jelentősen csökkenteni tudják a kiadásaikat, hiszen nem kell fizetniük a tárhelyek fenntartását és tárolását. Rengeteg nyűgtől szabadulhatnak meg így a cégek. A digitális infrastruktúra fenntartása ugyanis nem az ő problémájuk lesz, hanem a cloud szolgáltatóé.
- Gyorsaság: a napjainkban elérhető felhő üzemeltetés már rendkívül gyorsan, néhány kattintással telepíthetőek. Ennek köszönhetően perceken belül használni tudjuk őket.
- Rugalmas hozzáférhetőség: a saját fizikai szerverrel ellentétben nagy előnye a felhőbe mentésnek, hogy interneteléréssel bármikor, bárhonnan hozzáférhetünk az adatainkhoz. Különösen nagy előny ez most, a koronavírus-járvány, a távoli munkavégzés, a home office idején. Hiszen nem kell a munkahelyünkön lennünk ahhoz, hogy hozzáférjünk az adatainkhoz. Ugyanakkor, ha visszatér minden a régi kerékvágásba, akkor is hasznos. Mivel ebben az esetben egy otthoni eszköz megléte esetén nem szükséges hazacipelnünk a számítógépünket. Ráadásul az egyre okosabb telefonoknak köszönhetően sok feladatunkat már úgy is el tudjuk intézni a felhőszolgáltatásoknak köszönhetően, hogy be sem kell kapcsolnunk a számítógépünket, ugyanúgy elérjük a fájljainkat.
- Biztonságos back-up: az adatok elvesztésére sokkal kisebb az esély felhő használata esetén – a szolgáltatói szerződésben rögzített adatmegtartási intervallumban (data retention time period) – jelentősen gyorsabb a back-up-folyamat, mint a hagyományos adattárolás esetében.
- Kezelhetőség: a felhő szolgáltatásoknál nincs szükség az informatikai infrastruktúra frissítésére, karbantartására. A szolgáltatónk ugyanis biztosítja, hogy időben, garantáltan és zökkenőmentesen működjön minden az SLA (szolgáltatási szint szerződés) alapján.
- Skálázhatóság: igény szerint beállítható, hogy mire van szükségünk, rugalmasan beállítható az előfizetés. Mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy az időben és a tárhelyben fel nem használt kapacitásért nem kell fizetnünk. Ezzel pedig ismét kikötöttünk az első pontnál, hiszen csökkentettük a vállalatunk költségeit.
- Versenyelőny: azok a vállalatok, amelyek megfelelően tudják alkalmazni a felhő szolgáltatások nyújtotta előnyöket, versenyelőnybe kerülhetnek a riválisaikkal szemben.
A felhő szolgáltatások hátrányai
Amint fentebb is említettük, tökéletes rendszer nem létezik. Havi díjas IT rendszergazda-szolgáltatást végző cégként ezt mi is tapasztaljuk napról napra, nemcsak a munkában, hanem a magánéletben is. A bevezetés előtt tehát érdemes megvizsgálni a felhőszolgáltatások árnyoldalát is. Nézzük, mi az, ami fejfájást okozhat, ha a felhőbe mentés alkalmazása mellett döntünk!
- Biztonsági rés: amennyiben felhőalapú szolgáltatások bevezetésére készülünk, fel kell készülnünk az adathalászat veszélyeire. Ennek egy fajtájáról, a fleeceware-ről legutóbbi blogbejegyzésünkben részletesebben is értekeztünk. Az online térben mindig nagyobb a veszélye annak, hogy adataink illetéktelen kézbe kerülnek, még a védekezésre legjobban felkészített cégek is áldozatául eshetnek egy-egy kibertámadásnak. Nem kell megijedni ugyanakkor, ha mindkét fél (a megrendelő és a szolgáltató is) betartja a megfelelő biztonsági előírásokat, akkor nagyban csökkenthető a kockázat. Ennek ellenére azt javasoljuk, érzékeny adatokat ne tároljunk felhőben, ha mégis így teszünk, válasszuk a magánfelhő megoldását.
- Internetelérési probléma: 2021-et írunk, ennek már nem kellene problémának lennie. Ugyanakkor, ha a szívünket a kezünkre tesszük, és visszagondolunk az elmúlt hetekre-hónapokra, biztosan találunk egy-egy olyan időszakot, amikor probléma volt az internet-eléréssel. Ráadásul, mivel a cégeknek 72 (!) órájuk van kijavítani a problémát anélkül, hogy kártérítést követelhetnénk, amennyiben egy olyan fájl/információ van a felhőben, aminek a hozzáférésére nem tudunk órákat (rosszabb esetben napokat) várni, akkor érdemes ezzel a kockázattal is számolni. És akkor még arról nem is beszéltünk, mi van akkor, ha (konyhanyelven szólva) „nem megy el” az internet, csak lelassul, nekünk pedig azonnal szükségünk lenne a felhőbe mentett adatainkra. Kevés annál dühítőbb érzés van, amikor feleslegesen kell várakoznunk. Igaz, a párhuzamosan használt internetszolgáltatás adta redundanciával jelentősen csökkenthető ez a kockázat.
- Szolgáltatás-kiesés: nemcsak nálunk lehet probléma, a szolgáltatónknál is előfordulhat kiesés. Ebben az esetben nálunk hiába van minden rendben, ha a kiszolgálónknál internet-, vagy áramprobléma van, esetleg karbantartást végeznek. Bár szinte biztos, hogy a szolgáltatónk üzemeltet párhuzamos tartalékrendszert, mindig marad minimális esély rá, hogy előfordul rövidebb vagy hosszabb átmeneti kiesés a felhő szolgáltatásban.
- Szolgáltatásváltási nehézségek: ha valamilyen oknál fogva szolgáltatót kell váltanunk, nehézségekbe ütközhetünk a régi és az új szolgáltatás közötti különbségek miatt. Support- és konfigurációs problémák léphetnek fel, amik további költségeket okozhatnak. Ezek mellett a vállalati adatok kiszolgáltatottá válhatnak a biztonsági támadásoknak a migráció során.
- Limitált hozzáférhetőség kockázata: ha az adataink tárolását „kiadjuk a kezünkből”, előfordulhat, hogy kisebb lesz a kontrollunk felettük, mint szeretnénk. A felhő szolgáltatások távoli szervereken futnak, amelyek teljes egészében a szolgáltatók tulajdonában vannak, így elképzelhető, hogy a vállalatok számára nem lehetséges a kívánt szintű ellenőrzés. Megfelelő szerződésekkel természetesen ez kiküszöbölhető, így ezt kicsi kockázatnak látjuk.
Összefoglalás
Összefoglalva tehát, ahogy minden rendszernek, úgy a felhő szolgáltatásoknak, adataink felhőbe mentésének is vannak hátrányai. Ugyanakkor természetesen továbbra is több előnyét látjuk, a felhő alapú adattárolás megteremti a virtuális térben a kooperatív munka alapvető feltételeit, manapság már hatalmas versenyhátrányt okoz úgy üzemeltetni egy vállalatot, hogy az adataink egészét vagy legalább egy részét felhőben tárolnánk.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy a számunkra leginkább megfelelő felhő szolgáltatást válasszuk, hogy biztonságosan mentsük a felhőbe az adatainkat, és hogy körültekintőek legyünk, amikor az adatainkat a felhőbe költöztetjük.