It üzemeltetés megoldások a Covid világjárvány idején

A koronavírus világjárvány az élet minden területén érezteti a hatását. Van, ahol ez csak kisebb mértékű, de van, ahol alapjaiban megváltozott minden. A járványgörbe ellaposítására a világ nagyrészén az emberek közötti személyes kapcsolódások számának csökkentésében, valamint a fizikai távolság növelésében látják a legegyszerűbben elérhető megoldásokat.

Utóbbi hatására világszinten megugrott a távmunkavégzés és távoktatás, valamint az online kommunikáció részaránya, mind az üzleti, mind a magánszférában.

A vállalkozások IT üzemeltetése is új kihívásokat támaszt a rendszergazdákkal, rendszergazda szolgáltatókkal szemben.

A pandémia előtt sok vállalat életére az volt a jellemző, hogy egyetlen telephelyen végezték a tevékenységüket, és a munkavállalók eszközeikkel a helyi hálózathoz csatlakoztak a cég ugyanitt üzemeltetett szervereihez. Részben azért mert azok külső elérése csak alkalomszerűen jelentkezett igényként. Ebben az esetben a saját alkalmazásukban álló rendszergazda is fizikailag, az adott problémát személyesen, annak megjelenési helyén orvosolta, a távmunkavégzésére való átálláshoz szükséges akár valamennyi összetevő hiányozhatott.

A pandémia következtében ez a helyzet gyökeresen megváltozott és a vállalkozásoknak gyorsan kellett alkalmazkodniuk az új körülményekhez, minél gyorsabban álltak át dolgozóik az otthoni munkavégzésre, annál könnyebb volt csökkenteni az állásból adódó kieséseket.

Nézzük meg, melyek voltak a szükséges lépések a túlélés érdekében és milyen kihívásokkal kellett szembenézniük a cégeknek.

A távmunkavégzésére való átálláshoz szükséges források és IT üzemeltetés megoldások

Távolról elérhető központi erőforrások

A helyileg elérhető szerverek egyszerű megoldást jelentenek a vállalat közös erőforrásigényeinek kiszolgálására. Továbbá a helyi hálózaton keresztül, az internetkapcsolat sebességétől, illetve annak mindenkori rendelkezésre állásától függetlenül is a felhasználók rendelkezésére állnak.

Távoli munkavégzés esetén azonban ezek az előnyök egy szempillantás alatt szerte foszlanak, amikor egyik napról a másikra több tíz, száz vagy ezer munkavállaló, ezekhez földrajzilag eltérő helyekről szeretne hozzáférni. Azonnal szükségessé válik a biztonságos kommunikáció alappillérét jelentő VPN kapcsolat, amely új eszközöket, megnövelt sávszélességet, valamint a meglévő licencek bővítését is szükségessé teheti.

Felhő alapú szerver megoldások alkalmazása esetén a szükséges eszközök, sávszélesség, valamint a meglévő licencek már korábban a cég igényihez igazodtak. Jellemzően még abban az esetben is, ha a munkavégzés az alkalmazottak többsége által ugyanazon a telephelyen történt, így a távoli munkavégzésre való átállás akár a kiszolgáló rendszerek módosítása nélkül megtörténhet.

Online kommunikációs megoldások

A személyes kapcsolódási lehetőségek korlátozása előtérbe helyezte az online kommunikációt, amely sok esetben -a személyes kapcsolódás élményéhez a leginkább közelítve- videóbeszélgetések vagy videókonferenciák formájában történik.

Ezen a téren megoldások széles köre elérhető, erről a A 10 legjobb videókonferencia alkalmazás bejegyzésünkben részletesen írtunk, így itt most nem részletezzük.

Virtuális magánhálózati kapcsolat (VPN)

Amennyiben az adott vállalkozás a saját telephelyén belül üzemeltette a teljes IT infrastuktúráját, úgy meglehet, hogy a távoli hozzáférés alappillérét jelentő VPN megoldások sem kerültek bevezetésre. Vagy csak nagyon alacsony licencszámmal, a kollégák szórványosan jelentkező távelérési igényeinek kiszolgálására. Az ehhez szükséges eszközháttér, sávszélesség is egyidejűleg csak néhány ilyen kapcsolat számára elegendő.

Amikor minden alkalmazott, vagy azok többsége szeretné ugyanezen keresztül elérni a cég központi erőforrásait, könnyen azzal szembesülhetnek, hogy a kapcsolódás sikertelen, vagy ha sikeres is, a megszokott időigény többszöröséig tartanak a folyamatok.

Távoli eszközfelügyeleti IT üzemeltetési megoldások

Áldásos tevékenységét korábban a cég telephelyén végző főállású rendszergazda is könnyen szembesülhet azzal a kihívással, hogy a bejelentett hibákhoz ezúttal nem a szomszéd szobába, esetleg az udvar túlsó végén található épületbe kell átsétálnia, de akár a város vagy az ország két távoli pontján élő kollégája kér egyszerre segítséget.

Ha korábban nem volt kiépítve eszközfelügyeleti rendszer, amely könnyedén lehetővé teszi a problémás eszközre történő bejelentkezést, a hiba hardveres vagy szoftveres okainak gyors megismerését, akkor bizony a hiba elhárításához szükséges időigény a sokszorosára nőhet.

Biztonsági IT üzemeltetés megoldások

Az otthoni munkavégzés egy teljesen új problémakört is előtérbe helyez, ugyanis komoly biztonsági kockázatot jelenthetnek az alkalmazottak otthoni hálózatára csatlakozó egyéb, sok esetben kifejezetten veszélyes, pl. fájlmegosztó alkalmazások, elavult hardvereszközök, vagy épp valamelyik családtag számítógépét ért vírusfertőzés.

Az alkalmazott biztonsági megoldásoknak ezeket is ki kell tudniuk zárni a vállalati közös erőforrások teréből.

Kinek ment könnyebben az átállás a távoli munkavégzésére és miért?

Amennyiben a vállalkozás már a CODIV-19 világjárványt megelőző időszakban is felhő alapú tárolási és kommunikációs megoldásokat alkalmazott, valamint a rendszerei és eszközei távfelügyeleti megoldásokkal kezelhetőek voltak, a távoli munkavégzésre való áttérést könnyen és gyorsan megoldhatták.

Felhő alapú közös erőforrások használatával

A felhő alapú szerver erőforrások tényleges elérése, illetve az ahhoz szükséges licencek, eszközök és sávszélesség nagyobb részt független attól, hogy a cég alkalmazottai által egyetlen telephelyről, vagy egyidejűleg több, egymástól eltérő földrajzi helyről történik. A felhőalapú IT szolgáltatások típusairól, egy korábbi bejegyzésünkben már írtunk.

Mivel a felhőben elhelyezett erőforrások jellemzően könnyen skálázhatóak, így az esetlegesen megváltozott igényekre is könnyebben tudtak reagálni, mint a helyileg elhelyezett erőforrások alkalmazása esetén.

Korábban bevezetett VPN megoldás felhasználásával

Ahol korábban is a vállalati kultúra részét képezte a munkavállalók távoli munkavégzésének biztosítása, és azzal igény esetén akár a dolgozók meghatározó többsége élhetett is, ott a VPN megoldások már biztosan rendelkezésre álltak. Ráadásul ebben az esetben a felhasználóknak a megfelelő licencállomány és a szükséges sávszélességű internet hozzáférés is elérhető volt.

Külsős rendszergazda alkalmazásával

Olyan vállalkozások életében, ahol a rendszergazdai tevékenységeket külsős rendszergazda vállalkozás végezte, ebben az esetben a támogatási és monitorozási tevékenységekhez szükséges alkalmazások a felhasználók eszközeire már telepítve, továbbá a folyamatok is szabályozottak voltak. Így jó eséllyel a teljes körű távmunkára történő átállás könnyedén megtörténhetett, a megrendelő, és a rendszergazda szolgáltató üzleti folyamatainak módosítása nélkül.

Az a tapasztalatunk, hogy azoknak a cégeknek az életében, akik már a világjárvány előtt is a külsős rendszergazda szolgáltatás mellett döntöttek, egyáltalán nem, vagy csak minimális mértékben kellett a működéshez szükséges az erőforrásaikat kibővíteni, a teljes szervezet távmunkára átállása miatt.

A témához kapcsolódó blogcikkünk, ami érdekelheti Önt: Biztonságos vállalati home office kialakítása

Vélemény, hozzászólás?

Rendszergazda vészhelyzeti telefonszám
ElérhetőségekElérhetőségek